WORD LID BEL ONS MAIL ONS

Week van de werkstress

Tijdens de week van de werkstress is er vanuit allerlei hoeken extra aandacht voor het onderwerp werkstress. We zitten weliswaar alweer bijna aan het eind van deze themaweek (die van 16 tm 23 november duurt) maar het onderwerp blijft natuurlijk actueel. Het is een belangrijke oorzaak van klachten bij werknemers en kan leiden tot verzuim of verminderde inzetbaarheid. De oorzaken hiervan zijn divers maar vaak is het een combinatie van dingen die op het werk spelen en de privé situatie.

Coronastress
Nu meer dan ooit zijn er mensen die stress ervaren. Niet eens altijd bewust, maar de steeds veranderende situatie waar we ons nu door de coronapandemie in bevinden doet een aardige duit in het zakje. Medewerkers met kantoorfuncties worden veelal gevraagd (deels) thuis te werken. Dit heeft nogal impact; je hebt je collega’s minder om je heen, communicatie verloopt anders. Allemaal factoren die kunnen leiden tot meer stress. En ook van de medewerkers in de productie wordt het nodige gevraagd: meer afstand, mondkapjes, niet meer samen lunchen. De gezelligheid die het werken vaak net dat beetje leuker maakt valt nu in veel gevallen weg.

Aandacht
Hopelijk kunnen we binnen enkele maanden weer grotendeels terug naar een meer normale manier van werken. Maar ook binnen die ‘normale’ context is er voldoende aanleiding tot stress: deadlines, veeleisende klanten, planningen die anders lopen, factoren in de privé sfeer (denk aan mantelzorgtaken, jonge kinderen, echtscheiding, etc.). Voldoende aanleiding dus om hier aandacht aan te besteden. Het begint bij inzicht. Weet wat je werknemers bezighoudt en wat er speelt. Dat kan bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met medewerkers. Niet even in de wandelgangen, maar gericht, één op één. Onze adviseurs hebben een gespreksformat ontwikkeld dat als leidraad voor zo’n gesprek kan worden gebruikt. Hiermee kan je op een positieve manier het gesprek in steken.

Persoonlijke gezondheidscheck
Je kan ook de Persoonlijke gezondheidscheck aanbieden. (deze bevat oa vragen over mentaal welzijn, fysieke gesteldheid, werk privé balans). Deze check biedt in eerste instantie vooral inzicht aan de medewerker zelf zodat ze zich er bewust van zijn dat er mogelijk stress gerelateerde problemen op de loer liggen. Dit kan ook aanleiding zijn voor een gesprek (op initiatief van de werknemer zelf).

In gesprek
Kijkend naar het werk zijn er een aantal zaken van belang om de ervaren werkstress zoveel mogelijk te beheersen. Denk hierbij aan: voldoende duidelijkheid rondom taken, rollen en verantwoordelijken, voldoende getraind zijn om je werk te doen, steun van collega’s, prettige werksfeer, hebben werknemers voldoende autonomie, zijn ze fysiek en mentaal fit. Er zijn veel knoppen om aan te draaien die invloed hebben op het goed functioneren van medewerkers en daarmee ook het succes van het bedrijf.

Wil je hier een keer over in gesprek en eens kijken hoe het ervoor staat in jouw bedrijf? Of wil je meer informatie over het gespreksformat of de Persoonlijke gezondheidscheck? Neem dan contact op met één van onze Jouw Toekomst Adviseursadviseurs.

Achtergrond: TNO heeft een helder model ontwikkeld rondom werkdruk en werkstress

Adviseurs

Anouk van Stipriaan
Adviseur duurzame inzetbaarheid
  023 515 88 52
mail mij

Miranda Oosdijk
Adviseur duurzame inzetbaarheid
  023 515 88 45
mail mij