WORD LID BEL ONS MAIL ONS

Creatie van een prettige werkomgeving

Aan de Laan van Malkenschoten in Apeldoorn wordt hard gewerkt aan een parkeergarage en de herontwikkeling van een van de kantoorgebouwen van Achmea. Bart Voortman, facilitair directeur, kijkt tevreden toe. ‘Het vormgeven van deze campus is een hoogtepunt in mijn carrière.’ Een gesprek over thuiswerken, kantoorinrichting en leverancierskeuze. Hoe gaat dat bij Achmea?

De vestiging in Apeldoorn is één van de acht kernlocaties van Achmea. Ze liggen verspreid over Nederland. Dat is zo gegroeid door de regionale wortels van de verschillende merken van Achmea. Digitalisering, dat het mogelijk maakt om onafhankelijk van tijd en plaats te werken, brengt weinig verandering in dit vestigingsbeleid. ‘Alleen kennismedewerkers kunnen tijd- en plaatsonafhankelijk werken’, zegt Bart Voortman. ‘Voor kennismedewerkers verzorgen wij nu nog de werkplek thuis, maar in de toekomst willen we een bedrag reserveren waarvan zij zelf gebruik kunnen maken. De meerderheid zit nu aan de keukentafel te werken. Maar als iemand liever een bureau wil dan is dat ook prima. Voor productie- en callcenter-medewerkers ligt dat anders. Als al deze medewerkers thuiswerken, zou het dataverkeer in Nederland vastlopen. De hoeveelheid data is simpelweg te groot. Een aparte lijn naar de medewerkers thuis kan een oplossing bieden, maar dan creëer ik twee vaste werkplekken. Dat is niet flexibel en geloof me, je bespaart daar niets mee.’ De investering die noodzakelijk is om de productiemedewerker thuis te laten werken is te hoog. Bovendien ontbreekt de techniek om het dataverkeer veilig te laten verlopen. Technologische ontwikkelingen en de veranderende arbeidsmarkt kunnen het in de toekomst rendabel maken om de productiemedewerker wel thuis te laten werken.

Productiviteit

De werkomgeving krijgt binnen Achmea veel aandacht. Het interieur is belangrijk voor de gemoedstoestand van de werknemer. ‘Verandering van ruimtes vinden medewerkers altijd prettig. Dat zie je gelijk terug in de productiviteit. Verlies dat niet uit het oog in discussies over duurzaamheid.’ Waar in totaal 21.000 medewerkers actief zijn, is altijd wel een ruimte die opnieuw wordt ingericht. Op de vraag of verhuizingen de productiviteit niet verstoren, antwoord Bart Voortman: ‘Voor verhuizingen hebben wij een goed protocol. Een medewerker pakt zijn of haar doos met persoonlijke spullen en zet die na het weekend weer neer in het nieuwe gedeelte, dat in hetzelfde weekend al is ingeruimd. Dus als je het goed doet, is het ongemak minimaal. Daar verdien je ook geld mee, want een slecht georganiseerde verhuizing is funest voor de productiviteit. Een verstoring van het werken binnen Achmea kan miljoenen kosten. Van partijen die een rol spelen in de verbouwing verwachten we dan ook dat zij hierover kunnen meedenken.’

Via interviews geven medewerkers van Achmea hun mening en ideeën over de inrichting van hun kantoren. Maar de beslissingen worden altijd genomen door de facility manager die de regie van het project in handen heeft. Voortman: ‘Ik heb ooit eens bij Avero Achmea in Zaandam een grote groep laten meebeslissen. Daar heb ik veel spijt van gehad. Het leidt altijd tot compromissen. Het is ons vak om in te richten, dus laat het dan ook aan ons over. Tijdens een project proberen we zoveel mogelijk zelf te doen. Zaken zoals berekening van de werkplekbezetting geven we niet uit handen. Alleen bij grote projecten maken we gebruik van externe interieurarchitecten.’

Rapport

Het volledige interview met Bart Voortman is te lezen in het rapport ‘Markt voor kantoormeubilair’ dat hier is aan te vragen.

Adviseurs

Marc Mulder
Adviseur vakopleiding en scholing
  023 515 88 00
mail mij