WORD LID BEL ONS MAIL ONS

Het coronavirus zorgt voor veel problemen in onze samenleving, de ontwikkelingen gaan razendsnel en er wordt veel over gepubliceerd. Wij vatten de belangrijkste zaken voor ondernemers hieronder samen, inclusief verwijzingen naar betrouwbare bronnen. Dit dossier wordt continu geüpdatet.

Bekijk hieronder alle ondernemersvragen en regelingen:

In ons dossier Verplichtingen werkgevers-werknemers is informatie te vinden over bijvoorbeeld ziekmelding, verlof, vakantie en ADV (Arbeidsduurverkorting) in relatie tot de coronacrisis. Daarnaast staat alles over het doorbetalen van loon en (reiskosten-)vergoedingen op een rij.

Dienstverlening voor onze leden     
Als CBM gaan wij ervoor om onze dienstverlening op het normale niveau door te laten gaan. Wij volgen de richtlijnen van het RIVM en ons gezond verstand. Momenteel kiezen wij er voor om telefonisch advies te geven en een bedrijfsbezoek een andere keer te doen. Wij zijn digitaal zo ingericht dat wij vanaf iedere locatie een groot deel van ons werk kunnen doen. Ook houden wij onze eigen gezondheid goed in de gaten.

Veel vragen die ondernemers hebben, worden op deze pagina behandeld. Lees dat eerst. Heb je daarna toch nog vragen, neem dan gerust contact op met onze juridische afdeling: jur@cbm.nl of 023 515 8800.

Stand van zaken in onze branche
Sinds het begin van de coronacrisis heeft CBM drie onderzoeken onder de leden gedaan over de impact van het coronavirus op onze branche. Het tweede onderzoek leerde dat de meubel- en interieurbranche flinke klappen krijgt van de gevolgen van het coronavirus. Op 30 april kwam uit de derde corona-enquête dat de meubelindustrie en interieurbouw in 2020 ruim een miljard omzetverlies en meer dan 1.000 ontslagen verwachten.
Uit de vierde corona-enquête van Koninklijke CBM, die gehouden is van 29 september tot 5 oktober, blijkt dat de impact van de corona crisis nog steeds fors is, maar wel minder groot dan bij de vorige enquête in april van dit jaar werd verwacht.

Maatregelen
Op 26 juni zetten we stap 4 van het openingsplan en gaat alles open. 1,5 meter afstand houden is de norm. Als dit niet mogelijk is dan heb je een coronatoegangsbewijs nodig. Dit geldt ook voor evenementen die per 30 juni zijn toegestaan.

Openingsplan
Met een openingsplan opent het kabinet stap voor stap de samenleving. Bij elke stap verdwijnen er coronamaatregelen. Hoe snel het gaat hangt af van het aantal corona-patiënten in de ziekenhuizen. Het is daarom juist nu belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels houdt.

Risiconiveaus en maatregelen COVID-19
Welke coronamaatregelen gelden op welk moment? De routekaart met vier risiconiveaus laat zien welke maatregelen per niveau gelden. Bestuurders kunnen aanvullend daarop extra maatregelen nemen:

De meest actuele informatie vanuit de overheid is terug te lezen op de site van het RIVM


In april was deze ‘hart onder de riem’ te zien en te horen tijdens de STER-reclames op radio en tv

Informeren van je werknemers
Als je je werknemers goed wilt informeren om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, dan kun je daarvoor een voorbeeldbrief gebruiken: (word en pdf).

Regelmatig je handen wassen, geen handen schudden, hoesten en niezen in je elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken, thuiswerken indien mogelijk en anderhalve meter afstand houden. Dat zijn een aantal van de maatregelen die we moeten nemen om een grote uitbraak van het coronavirus te voorkomen. Een lijstje met tips en een afbeelding die je kunt uitprinten en ophangen vind je hier: cbm.nl/nieuws/corona-advies-handen-wassen/

Bekijk ook de posters ‘Basisregels voor iedereen‘ en ‘Hygiëneregels voor iedereen

 

 

 

 

Adviseurs

Allard Moolenaars
Juridische zaken en arbeidsvoorwaarden.
  023 515 88 00
mail mij

Dick Roodenrijs
Juridische zaken, pensioen en arbeidsvoorwaarden.
  023 515 88 00
mail mij

Rosa van Bolhuis
Juridische zaken en arbeidsvoorwaarden
  023-5158800
mail mij