Vijf tips

Als jurist bij de CBM zie ik veel overeenkomsten bij bedrijven die door de slechte marktsituatie heen vliegen. Deze wil ik graag met jullie delen, geen garantie voor succes maar vijf tips die vooral helpen bij het voorkomen van problemen.

Bevestig afspraken schriftelijk of per mail

Mocht dat meerwerk verricht worden? Welke dag in week 33 wordt er geleverd? Veel discussies die achteraf plaatsvinden zijn simpel te voorkomen door even een korte bevestiging te sturen van de afspraken. En vooral van die afspraken die terloops gemaakt worden, want in die tussentijdse gesprekken worden de details besproken waar achteraf de discussie over gaat. Een korte aantekening die je doorstuurt naar je leidinggevende en de klant lost veel op en is met de telefoons van vandaag ook nog eens zo gepiept.

Schuif problemen niet voor je uit

Problemen voor je uitschuiven, maakt ze vaak alleen maar groter. En als je het probleem hebt opgelost denk je achteraf vaak: ‘waar heb ik me zo druk over gemaakt?’ Als je het probleem niet voortvarend aanpakt, levert het vaak lastige discussies op omdat niemand meer weet wat er nou precies is afgesproken (zie hierboven) of omdat het lastig te repareren is of helemaal niet meer gerepareerd kan worden, waardoor je misschien een korting op het werk moet geven. Dus grijp die koe bij de hoorns!

Zorg voor goed opgeleid personeel

Volgens mij was het ene L. van Gaal, die zei dat het in zijn vak normaal was om zijn personeel goed opgeleid het veld in te laten gaan. Dat is misschien wel wat anders dan uw werkveld, maar eigenlijk ook niet. Je moet kennis en kunde onderhouden en trainen.  En wil je nog beter worden dan moet je af en toe kennis van buiten inhuren. Zelfs de voornoemde veldheer gaat in andere sectoren op zoek naar specifieke kennis, omdat hij het niet heeft. Daarom zie je voetballers steeds yoga-houdingen aannemen voor een wedstrijd. Nu wil ik niet zeggen dat iedereen op yoga moet, maar als iemand er baat bij heeft waarom dan niet. Maar je kunt natuurlijk ook trainingen en cursussen in het verlengde van je werk zoeken. Kijk daarom eens op www.sswm.nl. Hier staan opleidingen voor de branche die grotendeels gesubsidieerd worden.

Blijf bij jezelf

Inherent aan het ondernemen is het nemen van risico’s. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alle risico’s moet nemen. Het is namelijk ook de kunst om je eigen grenzen te kennen. Genoeg voorbeelden van ondernemers die een project hebben aangenomen die hunzelf of het bedrijf boven de pet ging, met alle gevolgen van dien. En het kan een kleine onbenullige oorzaak hebben gehad, maar als je daardoor je bedrijf op het spel zet is dat toch zonde. Laat ik het anders zo zeggen: de ondernemers die bij zichzelf blijven en hun eigen kracht kennen hebben de minste onoverzichtelijke problemen.

Bel de CBM!

Misschien wel de belangrijkste van allemaal: Als je je iets afvraagt of als je een probleem verwacht, bel dan de CBM (T 023 5158800). We zijn er om je te helpen! Hoe eerder je belt, hoe beter we kunnen helpen. Misschien hebben wij niet direct het antwoord maar kennen we wel een andere ondernemer die ooit met hetzelfde bijltje heeft gehakt. Er is bijna altijd wel iemand die zijn ervaringen wil delen.

Auteur: Allard Moolenaars (023 515 88 42 of moolenaars@cbm.nl)

 

Adviseurs

Allard Moolenaars
Juridische zaken en arbeidsvoorwaarden.
  023 515 88 42
mail mij