Tips & tricks reorganiseren

De economische omstandigheden dwingen u soms om een reorganisatie te overwegen. Een vervelend en lastig proces, waar onze juridische afdeling u bij kan helpen. Alhoewel wij u het beste bij kunnen staan, wanneer wij zo vroeg mogelijk in het proces betrokken raken, zijn wij op elk moment bereid u van bijstand te voorzien.

Geen extra kosten

De dienstverlening van de afdeling Juridische Zaken en dus ook hulp bij het reorganiseren is inbegrepen bij uw lidmaatschap. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht

Maar of u nu van onze hulp gebruik maakt of dat u van mening bent dit klusje zelf te kunnen klaren, hieronder volgen wat algemene tips.

  • – Denk goed na over wat de reden van het reorganiseren is. Bedenk goed welke richting u op wilt met uw organisatie. De richting bepaalt mede welke functies voor ontslag in aanmerking zullen komen.
    Haastige spoed is zelden goed. Zorgvuldigheid in het begin van het proces voorkomt vertragingen op een later moment.  Het kan dus ook nooit kwaad om al in een vroeg stadium advies in te winnen.
  • – Maak een stappenplan.
    – Maar al te vaak worden wij ingeschakeld als het al bijna te laat is en dan zijn keiharde ingrepen vaak niet te voorkomen. Denk dus niet te lang dat het allemaal wel goed zal komen, als u dat gaat denken is het vaak al te laat!
  • – Betrek tijdig de verschillende belanghebbenden in het proces, zoals een OR, leidinggevenden of eventueel de vakbonden.
  • – Licht uw medewerkers goed en tijdig voor. Deel de medewerkers tijdig mee hoe uw onderneming ervoor staat. Weinig informatie leidt tot  speculaties en wantrouwen. Transparantie leidt tot meer rust, ook na de reorganisatie. Door duidelijk, open en eerlijk te zijn, werk je aan vertrouwen, ook bij de mensen die overblijven en waar u mee verder gaat.
  • – Maak gebruik van de SSWM. Zij kunnen uw werknemers ondersteuning bieden bij het zoeken naar werk, maar ook middels het trainingsaanbod onder de noemer Pluspakket kan aan medewerkers scholing worden aangeboden in het kader van een werk-naar-werk traject. Ontslagen medewerkers dienen binnen 3 maanden na ontslag met de scholing te starten en dat kan voortduren tot zij weer werk hebben gevonden. Scholing voor een baan buiten de branche is ook mogelijk.  Dit kan ook de hoogte van een schadevergoeding achteraf beperken en de pijn voor de medewerker verzachten.

De CBM heeft een aantal documenten beschikbaar die u kunt gebruiken bij een reorganisatie. Omdat wij graag een toelichting geven bij de documenten zijn deze op aanvraag beschikbaar. Voor vragen kunt u contact opnemen met onze juridische afdeling jur@cbm.nl of T 023 515 88 42.

Auteur: Allard Moolenaars/T 023 515 88 42

Adviseurs

Allard Moolenaars
Juridische zaken en arbeidsvoorwaarden.
  023 515 88 42
mail mij