Douane: “Zakendoen met Londen is niet langer zakendoen met Appelscha”

De Brexit gaat veel betekenen voor het verkeer van goederen van en naar het VK. Een gesprek met drie experts van de douane. 

Waar gaan we uitkomen in de Brexit-onderhandelingen?
“Douaneverplichtingen zijn in de onderhandelingen met het VK één van vele onderwerpen. Niet in te schatten is welke mogelijke varianten er straks uit komen. Voor de toekomstige handelsrelatie is het helemaal koffiedik kijken,” aldus adviseur Kees Beaufort (midden).

Wat verandert er na de Brexit?
“Nu maakt het nog geen verschil of je met Londen of met Appelscha handelt”, aldus Jeffrey van Slobbe (rechts), plv. directeur Handhaving en Internationale zaken bij de douane. “Maar dat gaat straks ingrijpend veranderen als het VK uit de EU stapt en een derde land wordt, zoals dat heet. Daar komen allerlei douaneverplichtingen bij. Onze procedures voor landen buiten de EU, veranderen an sich niet en voor een terminal maakt het weinig uit of een container arriveert uit een Engeland of van buiten de Unie. Maar er zijn veel bedrijven die hoofdzakelijk handel drijven met het VK en voor hen verandert er dus na Brexit erg veel. Zakendoen met Londen is dan niet langer zakendoen met Appelscha.”

Hoe is de douane bezig met de voorbereidingen?
“Op basis van de huidige handelsstromen zullen de formaliteiten rond het grensoverschrijdend verkeer straks naar verwachting met ongeveer een kwart toenemen is de verwachting nu.,” aldus Roel van ’t Veld (links), beleidsmedewerker bij de douane. “De Douane moet net als bedrijven stevig aan de bak. Niet alleen nemen de formaliteiten toe, we krijgen ook andere processen. Toezicht op het ferryverkeer met het VK is bijvoorbeeld nieuw voor ons. In Hoek van Holland hebben wij nu geen standplaats. Er zijn in Nederland ook een kleine 5.000 omzetbelastingnummers met meer dan 100.000 euro aan omzet richting het VK. Die bedrijven daarachter zijn waarschijnlijk klanten met wie we het gesprek moeten aangaan en die geen ervaring hebben buiten de EU. Kortom het vergt meer douanetoezicht en dus ook meer capaciteit.”

Wat raadt u bedrijven aan?
Van ’t Veld: “Grote ondernemingen met een eigen douanetak zullen de Brexit waarschijnlijk weten op te vangen. Kleine spelers zullen het lastig krijgen.”

“Maar bedrijven moeten vooral flink aan de bak met voorbereiden”, aldus Beaufort. “Tijdens een recente ontmoeting met ferry-operators hebben we hen ook op het hart gedrukt dat er -ongeacht de uitkomst- heel wat op hun branche afkomt.”

“De Brexit heeft trouwens gevolgen voor hele ketens”, vult Van ’t Veld aan.”Veel bedrijven hebben dat nog niet door. Maar zo loopt de toeleveringsketen van de auto-industrie bijvoorbeeld door de hele Unie. Goederen gaan regelmatig heen en weer tussen het VK en het vasteland. Just-in-time delivery is straks niet meer mogelijk.”(zie voor het volledige interview: https://douane-inzicht.nl/article/313408035)

Bron: Mkb Nederland

Adviseurs

Kees Hoogendijk
Innovatie & buitenland (directeur)
  023 515 88 00
mail mij