WORD LID BEL ONS MAIL ONS

Succesverhaal: renoveren van deuren

Easypers heeft moeilijke jaren gekend. Maar door op het juiste moment te investeren en daarmee een nieuwe markt aan te boren, gaat het dit bedrijf nu voor de wind. Over de noodzaak van de koerswijziging is directeur Gerard Koelewijn duidelijk: ‘Het was investeren of gierend failliet gaan.’

Enkele jaren geleden kwam Gerard bij Easypers terecht. Het bedrijf was toen nog eigendom van André van Nobelen, die na een brand zonder geld opnieuw moest beginnen. ‘André vroeg of ik bij hem kwam werken, voor niks. Dat klonk goed, dus dat heb ik gedaan,’ zegt Gerard met een grote lach. ‘Later heb ik het bedrijf van hem overgenomen.’ Easypers beplakt onder meer MDF, spaanplaat en multiplex met HPL, lood of rubber. Het bedrijf levert geen materiaal maar is loonplakker pur sang. Het werk is binnen 48 uur gereed. De focus ligt dus puur op volume. ‘In een neergaande markt is het lastig om dan een constante stroom van opdrachten binnen te halen,’ zegt Gerard. Easypers had naast het beplakken van platen dus een nieuwe inkomstenbron nodig.

Deuren beplakken

Af en toe kwam een klant met de vraag of deuren opnieuw beplakt kunnen worden met HPL. Gerard zag een markt en ging op onderzoek uit. ‘HPL op HPL plakken kan niet. Dus dan is de vraag of je de oude HPL-laag op een eenvoudige manier kunt verwijderen.’ Bij een collega in de Waarderpolder probeerde Gerard het de eerste keer zelf uit met een schuurmachine. Na vijf keer schuren lukte het. Wel moest Gerard constateren dat de machine er totaal niet op berekend was.

‘Toen heb ik de stap gemaakt naar machinebouwer Boere. Zij hebben een machine ontwikkeld waarmee je met drie meter per minuut de HPL-laag van een deur kunt verwijderen.’ Daarna volgde weer een tegenslag: er bleek een wachttijd te zijn van negen maanden om de benodigde elektra-aansluiting te realiseren. Een aggregaat bood tijdelijk uitkomst.

Toen de klanten nog

‘En dan moet je opdrachten binnenkrijgen voor zo’n machine. Het was nog helemaal niet bekend dat er nu een oplossing was om deuren opnieuw met HPL te beplakken.’ Gerard zocht contact met bladen voor architecten om zijn nieuwe dienst onder de aandacht te brengen. Uiteindelijk met het doel om deurrenovatie in het bestek te krijgen. ‘Want de aannemer is dit niet gewend en vindt het ingewikkeld. Maar deze strategie heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen.’

Missie geslaagd

In het begin heeft Gerard zelf nog wel deuren opgehaald en gebracht. Maar in de visie van Gerard is Easypers vooral sterk in de fabriek en niet op locatie. ‘Dus heb ik de samenwerking met een projectbureau opgezocht. Zij nemen dit gedeelte voor hun rekening en zo kunnen we samen de klant ontzorgen.’ Soms komen klanten hun deuren rechtstreeks afleveren. Vaak is er dan een vergissing gemaakt – de gaten voor het beslag zitten bijvoorbeeld aan de verkeerde kant. ‘Ook dan helpen we bedrijven uit de brand. Dat gebeurt inmiddels wekelijks, dus de markt weet ons steeds beter te vinden.’

Uit onverwachte hoek

De deurrenovatie heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De omzet is gegroeid en Gerard wil meer personeel aannemen. Onlangs heeft hij nog een robot aangeschaft die automatisch platen afstapelt. Harry, zoals de robot liefkozend wordt genoemd, heeft ervoor gezorgd dat de productiecapaciteit is verdubbeld. Dat komt goed uit nu voor de schuurmachine ook uit onverwachte hoek opdrachten komen. Zo kalibreert de supersterke schuurmachine nu ook betonplaten die gebruikt worden voor tunnels.

Door deze stap te wagen kwam Gerard in contact met andere branches. Gerard wil andere ondernemers dan ook iets meegeven: ‘Investeer juist in deze tijd in nieuwe techniek en blijf van buitenaf naar je bedrijf kijken. Staar je niet blind op de eigen branche en wat anderen doen, dan red je het niet. En aan een klein beetje failliet gaan heb je ook niks.’

Dit interview maakt deel uit van de Game Changers rapport van de CBM, deze is voor leden gratis te bestellen

Adviseurs

Marc Mulder
Adviseur vakopleiding en scholing
  023 515 88 00
mail mij